Aloittavan yrittäjän starttipaketti, Kotiapu Minna

| 25.05.2018 | Graafinen suunnittelu, Taittotyöt, Verkkosivusto

Aloittavan yrittäjän starttipaketti, Kotiapu Minna

Yhteistyökumppanini (kirjaksi.net) vinkkasi minulle aloittavasti yrittäjästä, joka tarvitsi verkkosivut ja logon oman osaamisensa markkinointiin. Yrittäjä itse ehti soittaa minulle ja saman tien kävimme läpi sisällöntuotantotarpeet. Tein tarjouksen markkinointipaketista, jossa toteutettavat sisällöt räätälöitiin yrittäjän tarpeen mukaisesti. Toteutin aloittavalle yrittäjälle näyttävät verkkosivut, logon, käyntikortin sekä pari painettavaa esitettä. Kaikilla sisältötöillä tuli olla yhtenäinen tyyli, joten voitanee puhua graafisesta suunnittelusta.

Kaikki lähtee logosta

Logo on yrityksen tärkein tunnus, jota käytetään käyntikorteissa, papereissa ja mainosmateriaaleissa sanoo wikipedia. Tähän voisi lisätä, että logoa käytetään kaikessa markkinoinnin muodoissa. Erityisesti se on hyvä näkyä myös sähköisessä markkinoinnissa. Yrityksellä ei ole pakko olla logoa, mutta suotavaa se on. Usein pelkkä tyylitelty yrityksen nimi toimii. Tällä ajatuksella lähdin haarukoimaan Kotiapu Minnan logoa.

Hoiva-alalla pehmeät arvot näkyvät usein logossa fonttivalintoina ja värin käyttönä. Pehmeä käsinkirjoitettu fontti on hyvä lähtökohta. Monesti väreinä näkee vihreää, pehmeää sinistä tai lämmintä punaista. Valitsin turkoosiin taipuvan sinisen, joka samalla valikoitui yrityksen tehosteväriksi. Sen parina toimii valkoinen ja musta. Sydämen lisäsin o:n tilalle vasta loppuvaiheessa, jonka ansiosta Minna-sana solahti sopivasti omalle paikalleen. Lopuksi työstin logosta mustavalkoisen version.

Kotiapu Minnalle suunniteltu logo

Verkkosivuston ilme ja sisältö

Verkkosivusuunnittelun runkona toimii aina sisältö. Teksti jaotellaan valikko-otsikoiden alle ja tekstirunko kuvitetaan toimivaksi kokonaisuudeksi. Yrittäjä itse laati runkotekstit, jotka sitten vein sivupohjaan. Kuvamateriaalin sain suurimmaksi osaksi yrittäjältä, mutta kuvapankkikuviakin hyödynsimme. Erinomaiset kuvat yrittäjästä olivat tekstin ohella hyvä runko sivustolle. Mielestäni hoiva- ja kodinhoitopalveluja tarjoavan yrittäjän naama on tärkeä näkyä verkkosivustolla, miksei myös muussa materiaalissa. Näin asiakas tietää, kuka häntä on tulossa auttamaan. Sivusto käsittää yhden pidemmän sivun, jossa on kaikki tärkeä tieto yrittäjän tarjoamasta palvelusta. Etusivu on kuin käyntikortti, jolla potentiaalinen asiakas saadaan ottamaan yhteyttä. Selasipa hän sivuja millä laitteella tahansa.

Sivuston hintaan vaikuttaa paljon sisältömäärä, mutta myös näyttävyys. Halusin tuoda sivupohjaan myös tehosteväriä enemmän, jotta sukulaisuus muuhun materiaaliin on selvä. Teeman työkaluilla taustalle suunnittelin graafisen muodon, joka toistuu myös painomateriaaleissa.

Teknisesti sivuston sisältö tehtiin myös hakukoneelle mahdollisimman näkyväksi. Hakukoneoptimointi-lisäosalla lisättiin otsikot, metakuvaukset sivupohjaan. Google search console -kytkentään unohtamatta. Kuviin lisättiin myös metatiedot. Selaa sivustoa tästä.

Käyntikortti

Käyntikortin merkitystä joku voi väheksyä näin digiaikana. Yhteystiedot hukkuu helposti kännykkään tai sähköpostiin eikä yritys jää niin helposti mieleen. Silloin on hyvä ojentaa toiselle ihmiselle logollinen käyntikortti. Käyntikortin ilme oli hyvä mukailla sivuston ilmettä, joten päätin käyttää kortissa samaa graafista elementtiä. Etupuolelle tärkeät yhteystiedot ja taustapuolelle yrittäjä halusi palvelukuvauksen. Tarpeeksi väljä taitto tekee käyntikortista kevyen, helposti luettavan.

Kotiapu Minna käyntikortti -taitto
Kotiapuminna A5 flyer -taitto
Kotiapu Minna lahjakortti -taitto

Esite ja lahjakortti

Verkkosivun ja käyntikortin graafisen linjan mukaisesti toteutin myös yrittäjälle tärkeät markkinointimateriaalit, jaettavan esitteen sekä lahjakortin. A5-kokoinen esite oli yksipuolinen ja siinä on kaikki oleellinen Kotiapu Minnan toiminnasta. Esitteen tarkoitus on tiedottava, joten liiallinen mainostyyli ei toimi tässä tapauksessa. Lahjakortti on myös samaa sarjaa muiden kanssa sisältäen tarvittavat tiedot, jotta sitä voi myydä luotettavasti asiakkaalle.

Henry Moilanen

Valokuvaava sisällöntuottaja

Puh: 040 1744 826
Email: henry[at]hesu.fi

Tutustu tarjouksiini!

Pin It on Pinterest